Design klasiker

Jeg bare må ha

Kjøpte en lampe til kjøkkenet da vi flyttet inn i huset for ca 1 år siden. Har aldri vært helt fornøyd. Lampen er i og for seg fin nok, men den gir ikke nok lys. Ja og er det noe en lampe skal så er det vel det .

Jeg har lenge hatt lyst på en av lampene til Louis Poulsen.

Etter litt goggleing fant jeg denne artikkelen

Som refererte til hvorfor lampen ble lagd i sin tid

Henningsen baserte designet av PH-lampen på en vitenskapelig analyse av hvordan en lampeskjerm fungerer. Målet var å lage en lampe som ga fra seg lys uten å blende.

PH-lampen er derfor laget på en slik måte at lyspæren ikke synes. Dessuten sendes lyset ut nedover på en måte som gjør at hver lysstråle ikke reflekteres mer enn én gang.

Ja og det er jo akkurat et slikt lys jeg vil ha på kjøkkenet mitt:o)

Jeg vil ha den som heter Louis Poulsen PH 4

Legg igjen en kommentar

